Sportvoeding hardlopen

Sportvoeding krijgt een steeds prominentere rol binnen het hardlopen. Zowel voor beginnende lopers als voor ervaren atleten. Wil jij jouw prestaties verbeteren? Het kiezen van de juiste sportvoeding voor het hardlopen kan een wereld van verschil maken!

Sportvoeding voor het hardlopen helpt jou bij het bereiken van jouw doelen. De juiste sportvoeding ondersteunt jou bij het op peil houden van de glycogeenvoorraad. Daarnaast verbetert het jouw spierkracht en uithoudingsvermogen. Bovendien versnelt het herstelproces na de training en vermindert het risico op blessures.

Maar wat moet je eten voordat, tijdens en na een hardlooptraining? We nemen je hier graag in mee.

  1. QWIN Iso Pro Gel 60ml
    Vanaf € 2,15

Sportvoeding voor het hardlopen

Een goede voorbereiding is het halve werk. Deze voorbereiding begint met het eten van de juiste producten vóór het hardlopen. Zorg voor een goede basisvoeding. Denk hierbij allereerst aan koolhydraatrijke voedingsmiddelen. Eet bij voorkeur granen, pasta, fruit en groenten. Vetten spelen ook een belangrijke rol in het voedingsplan. Kies hierbij voor gezonde vetten als avocado’s, noten en zaden. 

Sportvoeding tijdens het hardlopen

Hydratatie blijft de basis van jouw sportvoedingsplan. Hardlopen zorgt voor verlies van vocht en elektrolyten door het zweten. Gebruik een sportdrank waar koolhydraten én elektrolyten in zitten. Met zo'n sportdrank vul je je energie aan én zorg je ervoor dat je vocht beter in je lichaam wordt vastgehouden. De meest functionele sportdrank is de QWIN Peptiplus sportdrank. Deze sportdrank voorziet niet alleen in de benodigde koolhydraten en elektrolyten, maar gaat nog een stapje verder. QWIN PeptiPlus is onderscheidend vanwege de toevoeging van 5g aan eiwitten per serving. Deze speciale eiwitmix, bestaande uit bewerkte eiwitten, is makkelijk op te nemen door het lichaam.

Zorg daarnaast voor variatie in jouw sportvoedingsplan. Neem daarom onderweg ook altijd koolhydraatrijke producten als energie repen of energie gels.

Sportvoeding hardlopen

Sportvoeding na het hardlopen

De juiste herstelvoeding innemen na het hardlopen verdient veel aandacht in jouw sportvoedingsplan. Direct na je hardlooptraining heb je een herstelmaaltijd nodig. Dit helpt bij het herstel van jouw spieren. Vul ook de glycogeenvoorraad weer aan. 

Een combinatie van koolhydraten en eiwitten vormt een ideale combinatie voor het voeden van jouw lichaam. Denk aan een smoothie met banaan, havermout, magere yoghurt en wat eiwitpoeder. Het drinken van voldoende water helpt ook bij het herstelproces.

De meest effectieve vorm van herstel is de inname van een proteïne reep of proteïne shake. Het bevat de ideale hoeveelheid eiwitten. Deze eiwitten dragen bij aan het herstel na de inspanning. Op zoek naar een goede herstelshake? Denk dan bijvoorbeeld aan de QWIN 100% Whey Protein of QWIN Vegan Protein. 

Gebruiksmoment sportvoeding

Het gebruiksmoment van sportvoeding speelt een cruciale rol. Wat moet je eten op de ochtend voor het hardlopen? Wat moet je eten tijdens het hardlopen? Wanneer gebruik je herstelvoeding na het hardlopen? 

Timing is alles! Het tijdstip waarop je je voeding nuttigt rondom het hardlopen kan een significant effect hebben op jouw prestaties. Hou hierbij de volgende leidraad aan met betrekking tot het gebruiksmoment. 

  1. Voor de training: Eet ten minste 2 uur voor je training een koolhydraatrijke maaltijd. 
  2. Tijdens de training: Ga je langer dan een uur sporten? Overweeg dan koolhydraatrijke producten. Denk hierbij aan zoals energie repen, energie gels of sportdranken. Deze houden jouw energielevel op peil.
  3. Na de training: Neem binnen 30 minuten na je training een combinatie van koolhydraten en eiwitten. Dit bevordert het herstel van jouw spieren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een smoothie met fruit en wei-eiwitpoeder.

Sportvoeding hardlopen kopen bij QWIN

Zorg bij het gebruik van sportvoeding voor het hardlopen voor voldoende variatie in jouw voedingsplan. De producten van QWIN ondersteunen jou op alle momenten dat je het nodig hebt. Zowel voor, tijdens als na het sporten. Op zoek naar een goede sportdrank, energie gels, herstelshakes of supplementen? Met de producten van QWIN haal je de juiste sportvoeding voor het wielrennen.

FAQ sportvoeding hardlopen

  • Wat moet ik eten voor een ochtendrun?
    Zorg voor voldoende koolhydraten voor het op peil houden van jouw energieniveau. Eet bijvoorbeeld een banaan met wat pindakaas of een handvol noten met gedroogd fruit.
  • Zijn sportdranken nodig tijdens het hardlopen?
    Sportdranken kunnen nuttig zijn tijdens langere trainingssessies. Ze bevatten elektrolyten en bieden extra energie. 
  • Zijn eiwitrepen een goede keuze na het hardlopen?
    Eiwitrepen of eiwitshakes vormen een effectieve optie na het hardlopen. Vooral als je geen tijd hebt voor een volledige maaltijd. 

 

  1. QWIN Pepti Gel 60ml
    Vanaf € 2,49
  2. QWIN Vitamine D3 (90 tabs)
    Waardering:
    100%
    € 24,90
  3. QWIN Creatine (360 gram)
    Waardering:
    98%
    € 32,90
Copyright © 2023 QWIN.nl, All rights reserved.